De marktverkenning is een belangrijke fase voor overheidsopdrachten. Toch wordt er nog niet altijd gebruik van gemaakt. In deze blog gaan wij dieper in op wat de prospectiefase precies inhoudt en wat de voordelen hiervan zijn.
Waarom een marktverkenning?
Voor ondernemers geldt dat zij vaak niet weten wat zij kunnen verwachten van een plaatsingsprocedure. Aanbesteders hebben anderzijds vaak een geringe kennis van de markt en de relevante spelers hierbinnen. Een zeer goede oplossing hiervoor is marktverkenning.
Het uiteindelijke doel van een marktverkenning is dat er een zo duidelijk mogelijk bestek kan worden opgesteld. Hierdoor is de kans op het ontvangen van conforme offertes door bekwame inschrijvers groter. Wat uiteraard weer resulteert in een zo goed mogelijke plaatsing en uitvoering van de opdracht.
Wat zijn de regels voor de prospectiefase?
Een officiële marktverkenning kan enkel kan worden gestart op initiatief van de aanbesteder. Dit betekent echter niet dat de ondernemer zelf geen vragen kan stellen aan de aanbesteder. Doordat de prospectie zich in feite afspeelt vóór de plaatsingsprocedure, bevindt dit zich in een open fase waarbij de Wetgeving Overheidsopdrachten nog niet van toepassing is. Uiteraard gelden er wel algemene principes, zoals het gelijkheidsbeginsel, waaraan de partijen zich dienen te houden.
Kortom, een marktverkenning biedt vele voordelen voor zowel de aanbesteder als de ondernemer. Ons advies is om hier dan ook in te investeren als aanbesteder. Belangrijk hierbij is om alle informatie over de gedane prospectie te registreren. Om de kennis over de markt op te bouwen én up-to-date te houden.
Heb je vragen over dit onderwerp of wil je meer weten hoe dit in de praktijk gaat? Ontdek hier onze opleiding over de prospectiefase bij overheidsopdrachten.